Zeci de petroliere folosite de Rusia au încetat să navigheze sub steagurile Liberiei și Insulelor Marshall în ultimele săptămâni, după ce Statele Unite au intensificat aplicarea sancțiunilor împotriva navelor legate de aceste registre, conform datelor de transport și interviurilor cu oficiali din industrie și guvern.

Această schimbare reflectă relația strânsă dintre SUA și companiile de administrare a pavilionului din Liberia și Insulele Marshall, care își au sediul nu în țările de origine, ci în Virginia, la câțiva kilometri de Washington D.C. și în cadrul jurisdicției de aplicare a sancțiunilor SUA.

Utilizarea intensivă în trecut a acestor steaguri reprezintă, de asemenea, o vulnerabilitate potențială durabilă pentru flota petrolieră a Rusiei, ale cărei petroliere vor rămâne responsabile pentru încălcările sancțiunilor chiar și după ce au trecut sub un nou steag în afara cadrului de aplicare al SUA, conform specialiștilor în energie și sancțiuni.

"Au creat o responsabilitate durabilă și un risc durabil," a spus Craig Kennedy, asociat al Centrului Davis de la Universitatea Harvard pentru Studii Ruse și Eurasiatice.

Navele comerciale trebuie să fie înregistrate, sau să navigheze, sub steagul unei țări pentru a se asigura că respectă regulile internațional recunoscute de siguranță și protecție a mediului. Reuters a analizat datele de transport de la LSEG și Lloyd's List Intelligence și a intervievat oficiali guvernamentali, reprezentanți ai registrului de steag și analiști de transport pentru a oferi detalii nepublicate anterior cu privire la rolul registrului de steag în valul recent de anunțuri de sancțiuni ale SUA îndreptate împotriva flotei petroliere a Rusiei și vulnerabilitățile pe care le prezintă pentru transportul de petrol rusesc.

Printre măsurile adoptate de G7, UE și Australia pentru a sufoca unul dintre principalele surse de venituri cu care Putin își finanțează războiul se numără și plafonarea prețului plătit pentru petrolul rusesc: măsura le interzice companiilor să asigure, să investească și să transporte petrolul rusesc exportat pe mare dacă se vinde la un preț mai mare de 60 de dolari pe baril.

După impunerea primelor sancțiuni, Rusia s-a folosit de o flotă de „vase fantomă” a căror apartenență a fost reorganizată, de multe ori prin firme-fantomă din Orientul Mijlociu, pentru a le ascunde legătura cu Moscova. Numărul de vase fantomă care au plecat din Rusia a crescut de la 13% în februarie 2022 la 42% la mijlocul anului 2023. Bloomberg a raportat că numărul vaselor aflate sub pavilionul Gabonului a crescut de cinci ori față de aceeași perioadă a anului trecut – de la 20 în 2023 la 100 acum.

Cele mai citite

  • Week

  • Month

  • All