A patra generație Dacia Sandero plănuită pentru 2027-2028 va avea și propulsie electrică pe lângă cea convențională și hibridă. Versiunea electrică va pune accent pe un preț competitiv dar nu va oferi autonomie foarte lungă sau încărcare foarte rapidă.
Cu 68.318 unități vândute în primul trimestru din 2023, Dacia Sandero este cea mai vândută mașină pe piața pentru clienți privați din Europa. Cu un preț de pornire de 14.100 euro pentru Sandero și de 14.600 euro pentru Sandero Stepway, este una dintre cele mai bune oferte de piață.
Lansată în 2008, Sandero a fost reînnoită în 2012 și 2020. A patra generație este planificată pentru 2027 sau 2028 și va avea toate formele de propulsie, de la convențional la hibrid și, în premieră, electrică. Denis le Vot a declarat că va exista o versiune electrică dar nu înainte de 2028. Însă aceasta va avea alte priorități față de alte modele electrice din segment.
Autonomie mai mică, timp de încărcare mai lung
Chiar dacă încă nu există detalii tehnice despre noul Sandero, inginerii de la Dacia și-au stabilit deja prioritățile. Le Vot explică: “Vrem să obținem cel mai bun preț posibil pentru client”.
Sandero electric este plănuit pentru 2028 din mai multe motive. Le Vot așteaptă ca tehnologia electrică de pe versiunea electrică a platformei CMF-B să se maturizeze și să se amortizeze pe noul Renault 5. Apoi, Le Vot, citat de auto motor und sport, spune foarte clar că “Dacia nu va avea ca obiectiv o autonomie de 500 de kilometri cu un timp de încărcare de 20 de minute.”
Pentru a obține un preț mai redus, singurele opțiuni sunt în cazul mașinilor electrice o baterie de capacitate mai mică, cu o chimie diferită și o încărcare ceva mai lentă.
În prezent, mașinile electrice de clasă mică costă de la 35.000 euro în sus și la acest preț ar fi greu ca Sandero electric să fie o mașină de volume mari. Sandero electric se va baza pa aceeași platformă CMF-B EV, dar Renault se gândește să ofere o baterie de capacitate mai mică și cu o chimie diferită. La fel ca modelele Tesla mai ieftine, Dacia Sandero ar putea utiliza o baterie Li-fosfat de fier care nu înmagazinează aceeași cantitate de energie precum una Li-Ion dar este mai rezistentă la încărcări multiple. Și mai există și opțiunea cu ioni de sodiu.
“Cu siguranță această soluție nu este cea mai bună, dar este ieftină”, spune Denis Le Vot.
Platforma CMF-B EV nu este o platformă complet nouă dar nici nu este identică cu CMF-B. Cele două platforme au în comun aceeași construcție a punții față, dar în rest sunt diferite.
Dacia însă nu va putea coborî prea mult cu prețul lui Sandero electric deoarece marca românească are deja un model electric în gamă. Mini SUV-ul Spring lung de 3,73 metri se vinde în prezent cu prețuri între 20.800 și 22.450 euro, ambele echipate cu aceeași baterie de 26,8 kWh combinate cu motor de 45 CP (Essential) și 65 CP (Extreme). Încărcarea la stații DC cu până la 30 kW costă extra 500 euro la Extreme.
În aceste condiții, ne așteptăm ca Dacia Sandero electric să coste undeva între 25 și 28.000 euro, să aibă o baterie de 30-35 kW cu o chimie mai ieftină și să se poată încărca cel puțin cu 30 kW la stații DC precum Spring. În același timp, Dacia Sandero se va vinde în paralel și cu motoare cu ardere internă cel puțin cât permite legislația în Europa, până la 1 ianuarie 2035. Însă așa cum au anunțat mai mulți producători, introducerea Euro 7 va scumpi prețul mașinilor cu sume între 1500 și 3000 euro. Într-un interviu acordat revistei noastre, Oliver Brosse, șeful ingineriei de la Renault a estimat o creștere de preț de 1600 euro pentru introducerea Euro 7. Ca și actuala generație Sandero, viitorul model nu va avea diesel, ci doar benzină, GPL și hibrid.
Sursa: automotorsisport.ro