General Motors (GM) și Komatsu au anunțat marți că vor dezvolta în comun un modul de propulsie cu celule de combustibil pe bază de hidrogen pentru camionul minier electric 930E al producătorului japonez de utilaje de construcții. Litera E din denumire sugerează că propulsia camionului e deja una făcută cu electrofoare, doar că electricitatea pentru acele electromotoare era produsă de un motor V16 diesel, în ceea ce numim de obicei transmisie diesel-electrică. Acest camion minier uriaş are două electromotoare de inducţie, câte unul pentru fiecare roată a axului spate. Ca să furnizeze energia necesară loc, motorul diesel are o putere maximă de 2.700 CP, sau 2.014 kW, deci peste 2 MW putere consumată doar de electromotoarele de propulsie, câte 1 MW fiecare. Iar asta impune nişte parametri uriaşi şi pentru pilele de combustibil.
"Camioanele miniere sunt printre cele mai mari și mai capabile vehicule utilizate în orice industrie, și credem că celulele de combustibil cu hidrogen sunt cele mai potrivite pentru a oferi propulsie cu emisii zero pentru aceste aplicații solicitante", a declarat Charlie Freese, director executiv al diviziei Hydrotec, unitatea de celule de combustibil a producătorului american de automobile GM.
GM și Komatsu au afirmat că, deoarece aceste vehicule miniere operează în mod obișnuit la o singură mină pe tot parcursul duratei lor de funcționare, ar trebui să fie mai ușor să implementeze infrastructura de alimentare cu hidrogen pentru a deservi o flotă mare de vehicule. Interesul pentru celulele de combustibil cu hidrogen pentru propulsarea camioanelor și a furgonetelor a crescut în timp ce operatorii de flote caută o alternativă mai practică la vehiculele electrice. Principala provocare a hidrogenului este infrastructura, care este prea puțin dezvoltată pentru a susține astfel de flote în prezent.
În timp ce majoritatea mașinilor cu motoare cu ardere internă și a furgonetelor și camioanelor pe distanțe scurte ar trebui să fie înlocuite cu vehicule electrice cu baterii (VEB-uri) în următoarele două decenii, susținătorii celulelor de combustibil și unii operatori de flote de transport pe distanțe lungi spun că bateriile sunt prea grele, încarcă prea încet și ar putea supraîncărca rețelele electrice. Aceeași situație se aplică pentru vehiculele grele precum camioanele miniere, care ar avea nevoie de baterii uriașe pentru a se deplasa pe distanțe mari.