Flota în creștere de tancuri care transportă petrol sancționat din Iran, Venezuela și Rusia se alimentează cu cel mai ieftin combustibil disponibil, împiedicând eforturile industriei de a folosi combustibil mai curat pentru a reduce emisiile din transportul maritim, potrivit datelor și surselor din industrie.
Industria globală de transport maritim este supusă unei presiuni tot mai mari pentru a folosi combustibil mai curat, pentru a reduce atât emisiile de carbon, cât și pe cele de dioxid de sulf și alți poluanți și pentru a atinge obiectivele mai largi de mediu.
Sute de tancuri care transportă petrol sancționat reprezintă o provocare, deoarece sunt greu de urmărit din cauza proprietății opace și a utilizării asigurărilor și altor servicii maritime non-occidentale, având puține stimulente să respecte standardele de transport maritim mai curat.
„Se observă un număr tot mai mare de nave care au găsit modalități de a ocoli sancțiunile, operând în afara jurisdicției occidentale,” a spus Michelle Wiese Bockmann, analist principal la grupul de date maritime Lloyd's List Intelligence.
„Flota întunecată a explodat. Iar practicile înșelătoare de transport în care se angajează devin din ce în ce mai complexe și sofisticate.”
Acestea includ transferuri periculoase de petrol între nave în apele internaționale pentru a evita controlul autorităților portuare, falsificarea numerelor de identificare ale navelor, trimițând informații false despre poziția lor și utilizarea registrului de pavilion cu standarde mai scăzute de supraveghere tehnică și expertiză, a spus Bockmann.
Lloyd's List Intelligence estimează că flota din umbră a crescut la aproximativ 630 de tancuri de la 530 anul trecut, reprezentând 14,5% din flota globală totală de tancuri petroliere.
Unele estimări din industrie plasează numărul chiar mai sus, la peste 800 de tancuri petroliere.
Aceste cifre marchează o expansiune rapidă ulterioară invaziei Ucrainei de către Moscova în 2022 și restricțiilor occidentale asupra exporturilor de energie rusești, care au dus la sancționarea navelor.
Înainte de război, flota de tancuri din umbră totaliza aproximativ 280-300 de nave, potrivit Lloyd's List Intelligence.
Această creștere a ridicat îngrijorări cu privire la impactul său asupra mediului, precum și la siguranță și eficacitatea sancțiunilor, inclusiv interdicția occidentală asupra transportului și comerțului cu petrol rusesc la prețuri peste limita de 60 de dolari pe baril.
Conform convenției IMO 2020 adoptate de Organizația Maritimă Internațională a Națiunilor Unite (IMO), navele trebuie să treacă la combustibil cu conținut scăzut de sulf față de motorina cu conținut ridicat de sulf folosită de industrie timp de decenii.